Breaking News
Loading...

(Zabawy w gruncie rzeczy zarówno dla rodziców/starszych dzieci, jak i samych głównych bohaterów. Starajmy się jak najwięcej „zabawek”/atrybutów stworzyć sami. Wtedy większa satysfakcja, jeśli zabawa „się przyjmie”)

a) czytamy, czytamy, czytamy – od pierwszego dnia Maluszka czytamy. Najlepiej rymowane wierszyki, które stymulują poczucie rytmu i tempa, co korzystnie wpływa na umiejętność czytania i pisania. Twórzmy własne wierszyki, czytajmy ulubionych autorów bajek (Brzechwa, Tuwim, itp.).

b) czarno-białe obrazki. Najmłodsze dzieci najlepiej widzą kontrasty, pokazujmy zatem dzieciom obrazki czarno-białe, to na nich skupią najlepiej wzrok. Ta zabawa stymuluje zmysł wzroku, a im starsze dziecko, tym obrazek powinien zawierać więcej elementów. Możemy sami stworzyć cudowne obrazki, kupując biały i czarny blok techniczny.

c) brzuszek – kładziemy na brzuszku – możliwie jak najczęściej. Dzięki temu niemowlak szybciej się rozwija.

d) masaż łączony z nazywaniem poszczególnych części ciała, delikatnym dmuchaniem i łaskotaniem. Dziecko dzięki temu lepiej poznaje własne ciało.

e) atrakcyjna zabawka zawieszona nad główką dziecka, również do zrobienia samemu. Zachęca to do wyciągania rączek do góry i skupieniu wzroku na jednym punkcie. Ćwiczy koncentrację i porównywanie.

f) poznajemy różnorodne faktury – podawajmy niemowlakowi do rączki różne materiały, chropowate, śliskie, gładkie itp., które stymulują zmysł dotyku. Stwórzmy coś sami z różnych niepotrzebnych rzeczy.

g) rozmawiamy, czytamy i śpiewamy. Im częściej będziemy to robić, tym bogatszy będzie dziecięcy słownik. Kiedy malec nas słucha, gimnastykuje wyobraźnię. Ćwiczy kojarzenie. Przede wszystkim wykorzystujmy codzienne zabiegi pielęgnacyjne, żeby pouśmiechać się do dziecka i „porozmawiać”. I koniecznie śpiewamy. Nawet, jeśli uważamy, że nie umiemy. Dziecko oswaja się z rymami i rytmem. Uczy się zapamiętywania i rozwija talent muzyczny.

h) „koci-koci łapci” i „ważyła sroczka” - bawimy się rączkami.

i) zabawy kąpielowe – wrzucamy do wanienki np. gumową kaczuszkę, chlapiemy rączkami i nóżkami.

j) zabawa „a kuku” - stymulujemy przewidywanie, w którym to miejscu pojawi się mama.

k) naśladujemy wszystkich wkoło – miny mamy, dźwięki wydawane przez tatę, uśmiechamy się do dzidziusia w lusterku.

l) patataj, patataj. Balansowanie na nodze mamy lub taty uczy harmonizowania własnych ruchów i stymuluje rozwój całego układu nerwowego.

ł) przewracamy się na boczki - By zachęcać dziecko do przewracania się na boki, można delikatnie je turlać np. podczas przewijania (lepszy sposób niż podnoszenie pupy do góry).

3 komentarze:

  1. czy opisy zabaw pojawią się tutaj, na blogu projektu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, pojawią się linki do wszystkich Waszych publikacji, w poście podsumowujacym cały tydzień. Myślimy też o zrobieniu bazy zabaw według Waszych pomysłów, ale to już może po zakończeniu Projektu, gdy wyklaruje nam się całokształt. Będzie można tu wracać i na nowo się inspirować :):)

      Usuń
    2. super, o to właśnie mi chodziło :)

      Usuń